Sunday, May 6, 2007

Var sak har sin tid

foto ACP


Nu har jag tagit ner julgardinerna i köket. Tomtarna i dörrposten hänger däremot kvar och det ska de få göra. Jag har också hängt upp nya gardiner i rummet. Så värst nya är de kanske inte. De har hängt hos min mormor och morfar i deras hus som låg bredvid knappfabriken i Eslöv. Inte så snyggt kanske, inte särskilt trendigt och om det följer heminredningens regler vet jag inte. Jag gillar dock tyget och känslan av att de har hängt i en annan samtid, i min förhistoria. Känslan av kontakt med de mina, ett historiens vingslag. De är ett sätt att resa i tiden och få en pusselbit från mina morföräldrars vardag. Jag vet inte om det är gardiner som min mormor har valt eller om hon inte längre fanns med i den vardag då de hängdes upp. Min mormor gick bort flera år innan jag föddes och jag har tyvärr aldrig träffat henne. Det pratas aldrig om henne så jag vet inte mycket om henne förutom att hon var vacker.

No comments: