Friday, May 18, 2007

Namn

Ibland är det ju så att man känner folk som har samma namn. Jag har ännu inte uppnått rekordet men när jag bjuder till fest så kan det, om jag har tur (tur eller otur beroende på om gästerna har svårt för namn eller ansikten), infinna sig 4 st Emma, 2 st Henrik, 2 st Maria, 2 st Mattias och 2 st Cecilia.
På grund av detta har vissa av mina vänner fått lite anorlunda smeknamn för att mina föräldrar och andra vänner ska veta vem jag pratar om. En Henrik är ju inte konstigt, han heter brorsan av naturliga orsaker men den andra kallas Jägarn. Detta för att han gjorde lumpen på K4 som jägarsoldat och min far har varit i det militära. En av Emmorna kallas "den lilla ljusa" för att särskilja henne från familjens granne och mina andra Emmor.
Jag gillar smeknamn och jag gillar även att förkorta ord vilket lämnar sina märken på namn runt omkring mig på gott och ont. Det är inte alla som gillar när man inte kallar dem vid riktiga namn eller säger fel smeknamn. För mig är det där inte så viktigt men för min far är det otroligt viktigt att kalla folk vid namn och särskilt deras riktiga namn i fullängd. Min familj har aldrig kallat mig för något annat namn än det jag är döpt till.
Ingen regel utan ett undantag och undantaget är som följer. Det finns ett till två olika lägen när jag och min bror plötsligt får andra namn. När jag hör min fars betämda och bastanta röst nedanför trappen och han benämner mig Lisa, då vet jag att det är något på gång. Något som han vill prata om. Antingen får jag bannor eller "råd" som förväntas följas. I detta läge kan min bror bli kallad Putte. Detta Putte har dock på senare år fått en mer kärvänlig och bekymmersam klang än mitt Lisa som fortfarande innebär att man ska hålla i hatten när det kommer över min fars läppar.

På senare tid har det dock kommit in en lite mer besvärlig men angenäm krock i våra liv när det gäller namn. Jag och min brors flickvän har samma namn. När det bara är familj så är det inte så svårt eftersom jag kallas vid mitt fullängdsnamn medan flickvännen går under smeknamn. Det är först när vi tre beblandar oss med andra som problem kan uppstå. Jag och flickvännen har nämligen samma smeknamn. Jag kallas ofta vid mitt smeknamn av mina vänner men inte av min bror och hans vänner. När det då flyger både hela namn och smeknamn i luften så kan det bli lite komplicerat. Men jag och flickvännen har samma taktik. När namn eller smeknamn används i konstruktiva verbala utlägg så frågar vi båda "pratar du med mig?". När de yttras i mindre (enligt våra öron) konstruktiva eller attraktiva verbala utlägg så säger vi båda "han pratar med dig!"
Praktiskt!

1 comment:

Evergirl said...

Lustigt. Jag har också haft en förmåga att hitta kompisar med samma namn. Under uppväxten hade jag inte mindre än tre Malin som jag umgicks med. Den första lite tidigare, men de andra två samtidigt. De fick då sina respektive områden satta framför sitt namn av min far, så jag tror än idag inte att han vet vad de heter i efternamn, men har uppdaterat smeknamnen till deras nya hemorter.