Sunday, May 6, 2007

..bara kalle har mönstrat

Min morfar brukar säga "det ordnar sig alltid, bara Kalle har mönstrat". Ni undrar kanske vem Kalle är? Det undrar jag också. Undrar om han inte börjar bli för gammal för att mönstra vid det här laget. Min morfar är full av klokheter och vitsar. Gamla hederliga vitsar som är baserade på roliga händelser eller snurrandet av ordens betydelse. Det roliga är att min mor ofta säger "den har jag inte hört förut" och vi andra skrattar och säger att "det har du visst". Min moster brukar däremot säga "den har vi inte hört på länge"
Dagens skämt på tv och radio tycker jag är ganska enformiga. De saknar klokheter, politisk påverkan och förfining. De handlar bara om att säga fel saker och bete sig fel på "rätt" plats. De handlar mestadels om att bryta gränser och trampa folk på tårna.

Tyvärr har jag ärvt min mors svaghet i att inte minnas detaljer så jag kan inte återberätta morfars historier trots att jag får höra dem flera gånger. När jag var liten hade jag en favorithistoria som min morfar berättade varje gång jag kom ner och hälsade på. Det var om en man som skulle plocka blommor medan tåget stod stilla och väntade på bättre tider (kanske var det en ko på spåret). Konduktören sa "men här finns ju inga blommor". "det gör inget, svarade mannen, för jag har fröna med mig". Jag vet inte vad jag tyckte om bäst, själva poängen eller att min morfar berättade den med sån glädje på bred skånska.

1 comment:

Anonymous said...

Så sa min morfar alltid med! :)