Friday, February 13, 2009

Snart en bulle i ugnen..eller snarare 40

Till helgen ska det bakas! Min ugn har varit kaputt i två veckor vilket har gjort att jag har kunnat skjuta på förberedelserna till mitt födelsedagsfika. Men till helgen är det dags att baka alla de där goda kakorna som jag har sett recept på. (Men vänta dig inte alltför mycket om du kommer för fantasin och planerna överstiger alltid orken och tiden.)


Den största behållningen av kakor och godsaker är själva tanken på deras existens och hur de smälter i munnen. Detta eftersom inte alla kakor håller måttet när de väl ska avnjutas. Jag vet inte hur ofta jag blir besviken när jag fikar på stan och köper något som ser smarrigt ut men som sen inte är värt att stoppa i munnen. Vad har de i kakorna? Luft, socker och tillsatser!

Ibland blir jag påmind om några godsaker som jag har ätit i mitt liv (särskilt när jag träffar eftergångare som inte håller måttet)...

..en gång för längesen gjorde mamma en något misslyckad citron-maräng paj. Den såg inte mycket ut för världen med sitt snorgula rinnande innandöme men ack vad skenet bedrog. Det är en av de godaste pajer jag någonsin har ätit. Sen dess har jag bara träffat totalt värdelösa citron-maräng paj "wanna bes".

..USA 1994, en gigantisk morotskaka med massor av "frosting". Efter denna har jag ätit morotskaka många gånger och flera av exemplaren borde inte få ha gått under namnet morotskaka.

..min dagmamma gjorde fyrkantiga kakor som var sockerkaksfärgade i botten och pistagegröna på toppen. Jag minns inte längre vad de smakade men smakminnet av dem fanns kvar i många år. Nu minns jag bara att jag tyckte de var enormt goda.

Det är inte heller alltid som hemmabaket motsvarar förväntningarna på receptet. Därför ska bra och goda recept hanteras varsamt. Det finns ett antal recept som jag saknar i mitt liv och som jag hemskt gärna skulle vilja ha i min receptgömma.

No comments: