Thursday, May 15, 2008

Debatt

Jag brukar inte titta på debattprogram men numer efter ett rafflande avsnitt av den danska serien Brottet så fastnar jag framför Debatt på SVT. Idag diskuterades VD löner som ligger mig varmt om hjärtat. (Sak samma om det är en VD eller inte, i begreppet ligger alla som tjänar mycket mer än mig.) Någon lyfte fram avundsjukan. Det är klart att om jag, jobbar lika många timmar i veckan som en VD och tar mitt jobb på lika stort allvar som en VD, blir avis när jag inte tjänar så bra så att jag kan ta en taxi hem från jobbet en sen kväll eller köpa tillräckligt med "ute-mat" eller göra andra småsaker som underlättar mitt liv och bibehåller min hälsa. Det är klart att jag blir avis när jag inte kan köpa paprika och exotisk frukt för att jag inte tjänar tillräckligt med pengar.

Det dök också upp en Stockholmsentreprenör som tyckte att det inte alls var orättvist att en VDn har så bra betalt jämfört med arbetaren. Det berodde enligt honom på att man inte tagit ansvar för sin utbildning. Då blev jag mäkta irriterad och undrade vilket planet han kom ifrån. Det finns många människor som har hög, akademisk, utbildning men som inte har bra betalt. Utbildning garanterar inte ett välbetalt arbete. Utbildning garanterar inte ens ett arbete.

No comments: