Sunday, April 5, 2009

Fasansfulla skor

Företaget ECCO startade 1963 och finns som bekant fortfarande. 1973 lanserades deras sko Soft II som också finns fortfarande. Jag antar att företaget alltid har tillverkat sköna och fotriktiga skor men jag undrar när de kom på tanken

-Aha! I stället för att tillverka fula och sköna skor så kanske vi ska designa SNYGGA och sköna skor.

Jag vet att denna briljanta tanke inte föddes före 1994 för när jag var liten var skor min stora skräck. Om jag och mamma inte hittade några skor på vår shoppingrunda så kom pappa och löste problemet med att köpa ett par fula men fotriktiga ECCO skor.

Jag minns att jag har haft modellen Soft II i minst en omgång. Även om modellen är densamma nu som då så hjälper det rådande sneakersmodet till så att denna modell inte sticker ut alltför mycket. Men när jag var liten stod de inte högt i kurs. I mitt minne finns också ett par klumpiga, fyrkantiga, gråa och fula ECCO skor i skinn med en söm (à la seglar sko) som var groteskt stor (inte à la seglarskor). Dessa fick jag slita med hälsan till de dog och sen följde säkert en ny omgång. Denna sko förknippades då som nu med gamla tanter och farbröder på ålderdomshem. Även om jag inte hittar modellen på ECCOs hemsida idag så är det inte längesen skon försvann från sortimentet.

Efter ett par år av aversion mot ECCO skor har jag nu följande metod när jag behöver nya skor. Jag går alltid till ECCO affären först, provar de modeller jag tycker är snygga, går sen vidare till de skor som inte är lika snygga men förhoppningsvis sköna, vidare till resterande modeller i affären. När hela sortimentet är avklarat går jag till övriga ECCO affärer i stan och ser om de har någon ytterligare modell och om lyckan inte infinner sig lägger jag ner projektet.

Sen några år tillbaka har ECCO många snygga modeller på skor och var och varannan unge har ett par. Jag önskar att det hade varit så när jag var liten!

1 comment:

Devoted said...

Jag minns också de där ecco med stor fyrkantig söm som du pratar om. Jag undrar ibland om våra föräldrar gav oss sådana kläder för att de tyckte att det var karaktärs-danande att få lite stryk för att lära sig att vara avvikande, eller om de bara inte förstod vilken social konkurs de utsatte oss för?

Nuförtiden kan jag känna mig lättad när jag hör att mina kompisar ser till att deras barn, inte alltid, men då och då, får den senaste skivan från topplistan eller en nyare mobil helt enkelt för att de skall kunna göra lite showoff för sina kompisar. För om man är åtta år och osäker så är lite status och bekräftelse till mera nytta än men, även om det bygger på prylar...