Sunday, March 18, 2007

To be or not to be..


Nu måste jag blogga innan jag blir bitter. Varför det undrar du kanske då? Jo, för att köket fortfarande ser ut som ett bombnedslag, rummet likaså, lektionerna för morgondagen är inte planerade, jag ligger fortfarande 10h+ sen förra veckan då jag skrev omdömen på 210 elever och en vecka av 9-10 arbetstimmar per dag väntar mig (exklusive lunch), och en hel helg har gått och jag har haft lust att blogga hela tiden. Göra saker som jag vill, för att det är kul inte för att jag måste.


Du tänker kanske att jag inte ska gnälla för jag har ju mina lov. Men bara så du vet så har jag inte mer än 5v semester eftersom jag jobbar in mina lovtimmar under terminerna. Jag är med andra ord en säsongsarbetare som sliter häcken av mig under en längre period för att sedan kunna nyttja min ledighet till att återhämta mig från de levande döda :)
Jag jobbade 57 timmar förra veckan! Var är VD lönen undrar jag? Eller OB-tilläget? Eller övertiden? Jag har ansvaret för utvecklingen av 210 elever i ämnet idrott och hälsa. Jag ska hålla reda på 210 elever; vad de har gjort och inte gjort, hur de har gjort det och när de har gjort det. Dessutom ska jag kunna 210 namn. Det kan jag faktiskt även om jag säger fel ibland. Och jag är en person som har svårt för namn!


Vad ville du bli när du var liten? Jag visste vad jag inte ville bli. Lärare! Jag har sagt vid middagsbordet att den dagen jag kommer hem och säger att jag ska bli lärare så vill jag att någon låser in mig och slänger bort nyckeln. Det var tyvärr ingen av mina föräldrar som lyssnade på detta. Många säger ju att deras karriärval bygger på halkandet av bananskal. Jag måste säga att detta var en jävla rutten banan :) Fast det var roligt under tiden.. med bananskalet alltså. Bananskalet är egentligen Wembly och fotboll (hur otroligt detta än låter för mina fotbollsälskande elever som tror att jag HATAR fotboll) Jag såg mina gamla klasskompisar lära sig om fotboll och jag ville också vara med och leka vilket gjorde att jag genomförde påbyggnadsutbildning till lärare. Men det är OK. Någon gång i halvåret så är det faktiskt kul att vara lärare. Och många säger ju att de tre första åren är hundhår. Det är lugnt! Jag har redan gjort 4 av dem!

No comments: